KLAUZULA INFORMACYJNA SKIEROWANA DO PACJENTÓW O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH W ZWIĄZKU Z UDZIELANIEM ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH PRZEZ INDYWIDUALNA PRAKTYKA LEKARSKA JOANNA DREWA |
Klauzula informacyjna skierowana do pacjentów o przetwarzaniu danych osobowych w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych przez Indywidualna Praktyka Lekarska Joanna Drewa Zgodnie z art. 13 i 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej RODO), informujemy, że:
tożsamości), adresu zamieszkania, daty urodzenia, numeru telefonu (jeżeli posiada), adresu e-mail (jeżeli posiada), danych dotyczących zdrowia, obywatelstwa – tylko jeżeli Pacjent nie posiada obywatelstwa polskiego;
e-mail (jeżeli posiada), w przypadku konieczności wystawienia min. zaświadczenia lub zwolnienia lekarskiego – również Pesel, dane o zatrudnieniu wnioskującego przedstawiciela ustawowego i opiekuna prawnego, w przypadku wnioskowania o udostępnienie/wgląd do dokumentacji medycznej, również inne udostępnione dane kontaktowe; c) Osoby upoważnionej do działania w imieniu Pacjenta – w postaci imienia, nazwiska, adresu zamieszkania, numeru telefonu (jeżeli posiada), a w przypadku udzielenia upoważnień min. do odbioru/wglądu do dokumentacji medycznej – również inne udostępnione dane kontaktowe.
|
faktycznym lub osobą bliską dla Pacjenta – osobiście, przez system e-rejestracji lub poprzez infolinię;
- od innych podmiotów wykonujących świadczenia zdrowotne – w związku z prawem do udostępnienia dokumentacji medycznej, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
- z oficjalnych, publicznie dostępnych źródeł, prowadzonych przez organy publiczne,
Pozyskane dane osobowe mogą być dodatkowo weryfikowane przez Administratora w systemie ESMED oraz innych oficjalnych rejestrach i ewidencjach prowadzonych przez organy publiczne.
- Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych jest:
- w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, w tym profilaktyką zdrowotną, diagnozą i leczeniem oraz zapewnieniem ciągłości opieki zdrowotnej, zarządzeniem systemami i usługami opieki zdrowotnej, a także prowadzeniem dokumentacji medycznej – art. 9 ust. 2 lit h RODO w związku z art. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz art. 24 i 26 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz przepisami Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania oraz art. 32 i 3 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz art. 54-55a i 60a ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz art. 6, 11 i 12 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy;
- w związku z ochroną żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą lub innej osoby fizycznej, gdy osoba taka jest fizycznie lub prawnie niezdolna do wyrażenia zgody – w tym między innymi ochrona praw i bezpieczeństwa Pacjentów i innych osób – art. 6 ust. 1 lit d RODO oraz art. 9 ust. 2 lit c RODO;
- w związku z obowiązkiem prawnym ciążącym na Administratorze w postaci prowadzenia dokumentacji medycznej – art. 6 ust. 1 lit c RODO w związku z art. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz art. 24 i 26 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz przepisami Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania oraz art. 32 i 3 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia;
- w związku z zapewnieniem zabezpieczenia społecznego, w tym wydawanie zaświadczeń i opinii lekarskich, gdy przetwarzanie jest niezbędne dla wypełnienia obowiązków i wykonywania szczególnych praw przez Administratora lub osobę, której dane dotyczą, w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej – art. 9 ust. 2 lit b i h RODO w związku z art. 32 i 3 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz art. 54-55a i 60a ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa;
- w związku z prowadzeniem ksiąg rachunkowych oraz rozliczeń podatkowych, w tym wystawianiem rachunków w związku z udzielaniem komercyjnych świadczeń zdrowotnych oraz pobieraniem innych opłat – art. 6 ust. 1 lit. c RODO w związku z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- w związku z obroną praw i dochodzeniem roszczeń przez Administratora z tytułu z prowadzonej przez niego działalności – art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
- Państwa dane osobowe mogą przez Administratora zostać udostępnione:
- zatrudnionemu przez Administratora personelowi medycznemu (osobom wykonującym zawód medyczny) oraz innemu personelowi wspomagającemu, wykonującemu czynności pomocnicze przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, a także czynności związane z utrzymaniem systemu teleinformatycznego, w którym przetwarzana jest dokumentacja medyczna oraz zapewnieniem bezpieczeństwa tego systemu;
- innym podmiotom, z którymi Indywidualna Praktyka Lekarska Joanna Drewa posiada zawarte umowy na wykonywanie usług związanych z pobytem Pacjenta i jego leczeniem, w szczególności dotyczy to podmiotów wykonujących usługi z zakresu świadczeń zdrowotnych, diagnostyki, transportu, żywienia, konsultacji, obsługi i serwisu sprzętu i aparatury medycznej;
- innym podmiotom współpracującym z Administratorem w procesie realizacji świadczeń zdrowotnych, w tym podwykonawcom świadczącym na jego rzecz takie usługi, jak: informatyczne, serwisowe, kancelariom prawniczym, likwidatorom szkód i firmom ubezpieczeniowym, instytucjom finansowym, operatorom pocztowym.
- podmiotom publicznym, które na mocy przepisów uprawnione są do uzyskania danych, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, Ministerstwu Zdrowia, Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, Konsultantom Krajowym, Ośrodkom Pomocy Społecznej, Domom Dziecka, Placówkom Opiekuńczo-Wychowawczym, Sądom, Policji,
Prokuraturze, a także innym podmiotom i organom uprawnionym do tego na podstawie odrębnych przepisów.
- Administrator informuje, że dane osobowe:
- Pacjenta – będą przetwarzane przez czas wykonywania świadczeń zdrowotnych oraz będą przechowywane przez okres archiwizacji, wynikający z odrębnych przepisów, dotyczących przechowywania odpowiednio dokumentacji medycznej i dokumentacji księgowej, dokumentacji badań naukowych i dokumentacji postępowań związanych z roszczeniami;
- przedstawiciela ustawowego, opiekuna prawnego lub opiekuna faktycznego Pacjenta i innej osoby upoważnionej – będą przetwarzane przez czas wykonywania świadczeń zdrowotnych i zostaną usunięte niezwłocznie po utracie przez wyżej wymienionych prawa do reprezentowania i decydowania o Pacjencie a także utraty lub zrealizowania udzielonego upoważnienia, a w zakresie w jakim dane osobowe wyżej wymienionych osób stanowią część dokumentacji medycznej Pacjenta, dokumentacji księgowej, badań naukowych lub postępowań związanych z roszczeniami, dane będą przetwarzane przez czas wykonywania świadczeń zdrowotnych oraz będą przechowywane przez okres archiwizacji dokumentacji, wynikający z odrębnych przepisów.
Przy czym zgodnie z ustawą Administrator jako podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych przechowuje dokumentację medyczną przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, z wyjątkiem:
- dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon;
- dokumentacji medycznej zawierającej dane niezbędne do monitorowania losów krwi i jej składników, która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu;
- skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia zdrowotnego będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia lekarza lub 2 lat, licząc od końca roku
kalendarzowego, w którym wystawiono skierowanie – w przypadku, gdy świadczenie zdrowotne nie zostało udzielone z powodu niezgłoszenia się pacjenta w ustalonym
terminie, chyba, że pacjent odebrał skierowanie;
Wszelkie dane przetwarzane na potrzeby rachunkowości oraz ze względów podatkowych przetwarzane będą przez 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy. Po upływie wyżej wymienionych okresów dane będą usuwane, poddawane anonimizacji lub pseudonomizacji.
- Posiadacie Państwo prawo:
- dostępu do swoich danych osobowych – w granicach art. 15 RODO,
- sprostowania swoich danych osobowych – w granicach art. 16 RODO,
- usunięcia danych osobowych – w granicach art. 17 RODO,
- ograniczenia przetwarzania danych osobowych – w granicach art. 18 RODO,
- wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych opartego na art. 6 ust. 1 lit. f RODO – w granicach art. 21 RODO,
- prawo do przenoszenia danych – w granicach art. 20 RODO.
- wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
- Podanie danych osobowych nie jest obowiązkowe, ale jest niezbędne do skorzystania ze świadczeń zdrowotnych. Podanie danych kontaktowych (nr telefonu, adresu email) odbywa się na zasadzie dobrowolności – ich niepodanie nie będzie skutkowało odmową udzielenia świadczenia zdrowotnego, jednak wówczas taki kontakt będzie niemożliwy.
- Administrator nie planuje przekazywania Państwa danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
- Dane nie będą objęte procesami zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowane.